Photo: Emma Szabó Photo:

MK:

Der Sprung vom Elfenbeinturm

Based on texts by Gisela Elsner
in an adaptation by Pınar Karabulut and Mehdi Moradpour

 Therese-Giehse-Halle
 World premiere
 Premiere: 5.6.2021
 2 hours 30 minutes
 German with English surtitles
 Strobe Effect
 Thu-Sat: 15-45€, Sun-Wed: 10-40€, under 30 years all seats: 10€
 Therese-Giehse-Halle
 World premiere
 Premiere: 5.6.2021
 2 hours 30 minutes
 German with English surtitles
 Strobe Effect
 Thu-Sat: 15-45€, Sun-Wed: 10-40€, under 30 years all seats: 10€

In Gisela Elsner’s works, screws and sex toys play just as much of a role as grotesque eating rituals, wolves, and bomb-loving children. With penetrating insight, the satirist examines the shallows of the post-war period which also shape our present: excessive growth, authoritarian tendencies, the suppression of history, and inequality. Director Pınar Karabulut, a creator of sensitive, critically innovative theater, brings to the stage texts by an author who committed suicide by leaping to her death in 1992 in Munich following the failure of Communism.

  • Assistant Director Sascha Malina Hoffmann
  • Stage design assistant Ji Hyung Nam
  • Costume assistant Florian Buder
  • Camera Assistant Franziska Hurm
  • Steadicam Operator Felix Lang
  • Stage management Barbara Stettner
  •  Carmen Engel, Sandra Petermann
  • Surtitles Agentur SprachSpiel - Yvonne Griesel
  • Directing Intern Dalila Toscanelli
  • Dramaturge assistant Melina Dressler
  • Stage design intern Theresa Buhmann
  • Technical production management Jonas Pim Simon
  • Artistic production management Daniela Schroll
  • Stage Master Marcel Homack
  • Lighting Franziska Erbe, Tankred Friedrich, Weronika Patan, Falko Rosin
  • Sound Viola Drewanz, Paolo Mariangeli
  • Video Jens Baßfeld, Jonny Pollok
  • Make-Up Artist Paula Bitaroczky, Sofie Reindl-Grüger, Nicola Richter-Okegwo, Steffen Roßmanith
  • Costumes Bernd Canavan, Petra Dziak, Angelika Stingl, Jessica Watermann
  • Props Daniel Bittner
  • Carpentry Stefan Klodt-Bussmann, Hannes Zippert
  • Metalworker Jürgen Goudenhooft, Stephan Weber, Friedrich Würzhuber
  • Decoration Gundula Gerngroß, Tobias Herzog, Martin Schall
  • Scenic Painting Evi Eschenbach, Jeanette Raue
  • Stage Sculpture Maximilian Biek
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How can the literary work of Gisela Elsner be brought to life in a playful way? Dramaturge Mehdi Moradpour introduces the play The Leap from the Ivory Tower.

Press Reviews

“At two-and-a-half hours without intermission, it’s a fascinating deep dive into the life and wide-ranging work of the German writer Gisela Elsner, who committed suicide in 1992”.

The New York Times • 1.7.21

„Überhaupt hat dieser Bühnenritt durch verschiedene Werke von Gisela Elsner sowohl ästhetisch als auch vom Sprachgestus her eben jenen bedrohlichen Witz, der auch zu den literarischen Charakteristika dieser Autorin gehörte“.

„Mehr Einsatz geht nicht. Als liebevoll-knalliges Porträt funktioniert Karabuluts Inszenierung genauso wie als ausführlicher Appetizer, sich mit Giselas Elsners Werk genauer auseinanderzusetzen“

„Für ‚Sprung aus dem Elfenbeinturm‘ hat Pınar Karabulut aus Elsners Texten eine schillernde Vorlage erstellt“.

Süddeutsche Zeitung • 6.6.21

„Dieser Abend hallt nach, erinnert an eine Autorin, mit der man sich mal (wieder) beschäftigen sollte. Pınar Karabulut thematisiert die Errichtung eines Elfenbeinturms namens Nachkriegsdeutschland, der auf einem Fundament von Schönrednerei gebaut ist  – und manche schließlich zum Sprung verleitet hat“.

„Karabuluts ‚Der Sprung vom Elfenbeinturm‘ ist eine multiperspektivische Annäherung an die inzwischen eher vergessene Schriftstellerin“.

Nachtkritik • 6.6.21

„Karabulut und ihr Dramaturg Mehdi Moradpour feiern die 1937 ins Nürnberger Großbürgertum Hineingeborene, die den DDR-Sozialismus verherrlichte, ohne ihn zu kennen, und 1992 aus dem vierten Stock einer Münchner Entzugsklinik in den Tod sprang, in all ihrer Widersprüchlichkeit“

taz • 19.7.21