Photo: Armin Smailovic Photo:

MK:

Les statues rêvent aussi. Vision einer Rückkehr

A simultaneous performance between West Africa and Munich by Serge Aimé Coulibaly, Jan-Christoph Gockel & Ensemble (UA)
Directed by: Serge Aimé Coulibaly, Jan-Christoph Gockel

 Therese-Giehse-Halle
 Premiere: 15.10.2022
 1 hour 25 minutes
 German and French with german subtitles
 Strobe Effect
 Thu-Sat: 25€, Sun-Mi 20€, under 30 years: 10€
 Therese-Giehse-Halle
 Premiere: 15.10.2022
 1 hour 25 minutes
 German and French with german subtitles
 Strobe Effect
 Thu-Sat: 25€, Sun-Mi 20€, under 30 years: 10€

A statue of the 12th century West African princess Yennenga comes to life in the basement of a Munich ethnological museum and wants to return home. An Afronaut from the future, who has quit her job as a post-colonial ghost hunter, dreams of the princess and uses every technology to try and contact Yennenga’s homeland.

After the successful first series of performances in October 2022, we will again play four exclusive performances in May 2023, connecting the Kammerspiele live with players and audiences in West Africa. This time, our partner theaters are located in Bobo-Dioulasso (May 4 & 5) and in Ouagadougou (May 9 & 10). The ensemble plays in both places at the same time, is in contact via a live camera. Joint theater over a distance of 4,000 km.

The evening is a loose sequel to the production “Wir Schwarzen müssen zusammenhalten – Eine Erwiderung” (“We Blacks Must Stick Together – A Rejoinder”) and is the first directorial collaboration between the renowned Burkinabe choreographer Serge Aimé Coulibaly and Jan-Christoph Gockel, in-house director at the Münchner Kammerspiele.

Please note: The audience is partially filmed during the performances. This is only for live transmission to the venues and the audience in West Africa and will not be recorded.

A production of the Münchner Kammerspiele in co-production with La Fabrik, Lomé. Funded by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media in the NEUSTART KULTUR program, aid program DIS-TANZEN/ tanz:digital/ DIS-TANZ-START of the Dachverband Tanz Deutschland and the International Co-Production Fund of the Goethe-Institut. Guest performances in Burkina Faso supported by the Goethe-Institut and in cooperation with the Goethe-Institut Burkina Faso.
  • Using texts by Nii Kwate Owoo und seinem Film "You Hide Me" (1970)
  • Assistant to the Director Guy Hounou
  • Assistant Director Anne Sophie Kapsner, Marion Hélène Weber
  • Assistent Stage Designer Julia Bahn, Yue Ying
  • Stage Design Assistant Rouqaïya Yerima
  • Assistant Costume Designer Jacqueline Elaine Koch
  • Costume Design Assistant Rouqaïya Yerima
  • Sound Caled Boukari, Idabou (El Hadji Abou), Thomas Schlienger, Samuel Tingbo, Ulrich Treutwein
  • Video Jens Baßfeld, Nikos Leeb, Thomas Zengerle
  • Streaming Technician Idabou (El Hadji Abou), Martin Sraier-Krügermann, Samuel Tingbo, Thomas Zengerle
  • Video Assistant Yuliia Bohgdan
  • Directing Intern Vera Karolus
  • Dramaturgy Intern Mara Babic
  • Stage Manager Stefanie Rendtorff
  • Surtitles Agentur SprachSpiel - Yvonne Griesel
  • Translation Surtitles Yvonne Griesel (SPRACHSPIEL), Kate McNaughton
  • Operator Surtitles Zoe Jungblut, Alina Tempelhoff, Scherief Ukkeh
  • Artistic Production Management Victoria Fischer, Pauline Pascalin
  • Technical Production Management Adrian Bette, Jonas Pim Simon, Stan Sitou
  • Stage Master Felix Weindl
  • Stage Machinery Stefan Wickop
  • Lighting Diana Dorn, Weronika Patan
  • Make-Up Miriam Funck, Alyssia Achille, Raimund Richar-Vetter
  • Costumes Bernd Canavan, Teresa Winkelmann
  • Props Dagmar Nachtmann, Heidemarie Sänger, Wolfgang Staudinger
  • Carpentry Erik Clauß, Hannes Zippert
  • Metalworker Friedrich Würzhuber, Jürgen Goudenhooft, Stephan Weber
  • Decoration Maria Hörger, Anja Gebauer
  • Scenic Painting Evi Eschenbach, Ingrid Weindl
show more  show less 
Who we are CyCy

Pressestimmen

“Allein dieser Beginn, bei dem per Split-Screen weit entfernte Welten in ein gemeinsames Bild gebracht werden, erzeugt viel Freude, ja, das Theater kann nicht nur eine Gemeinschaft innerhalb einer Stadt, sondern auch zwischen Orten erzeugen, die tausende Kilometer weit entfernt voneinander liegen.”

Abendzeitung • 17.10.22

“Der Abend bietet träumerische Lösungen für komplexe Probleme. (…) In knapp eineinhalb Stunden entwickelt sich ein kleines, bewegendes Spiel über die Suche nach Gerechtigkeit im Umgang mit kolonialer Raubkunst, fast nicht belehrend. Der Trick ist, dass Gockel und Coulibaly gar nicht erst versuchen, die hitzige Debatte in all ihrer Komplexität abzubilden. Aber sie wissen, wie man gutes Theater macht und nutzen ihre Mittel klug.”

Süddeutsche Zeitung • 16.10.22

“Geschickt changieren der burkinische Choreograph Serge Aimé Coulibaly und der deutsche Regisseur Jan-Christoph Gockel in ihrer “Vision einer Rückkehr” zwischen ekstatischem Tanz und zartem Puppenspiel, schicken den Beutekunstkurator in seinem Monolog über die Schwierigkeiten der Restitution in die wirre Expression seines eigenen Körpers und den schwarzen Museumswächter als politisch eindeutiges und lautstarkes Sprachrohr auf die Straße vor den Münchner Kammerspielen. (…)

Doch auch wenn die Botschaft klar ist, so hat “Vision einer Rückkehr” in seiner kontinental-übergreifenden Simultanität, in der Kultur zu einer Gemeinsamkeit wird indem sich zwei Publica in einer Videokonferenz live begegnen, zugleich etwas utopisch Versöhnliches und lässt einen vielleicht deshalb so beeindruckt zurück.”

Bayerischer Rundfunk • 16.10.22

Eine großartige Premiere und eine technische Innovation, ein wegweisendes Stück mit Pionier Charakter.

Infos Sciences Culture • 30.10.22