Photo: Krafft Angerer Photo:

MK:

Like Lovers Do (Memoirs of Medusa)

By Sivan Ben Yishai

 Schauspielhaus
 World premiere
 Premiere: 9.10.2021
 1 hour 30 minutes
 German with English surtitles
 16+
 Thu-Sat: 15-45€, Sun-Wed: 10-40€, under 30 years each seat category: 10€
 Schauspielhaus
 World premiere
 Premiere: 9.10.2021
 1 hour 30 minutes
 German with English surtitles
 16+
 Thu-Sat: 15-45€, Sun-Wed: 10-40€, under 30 years each seat category: 10€

Medusa, the offspring of two incestuous sea creatures, is seduced and raped in Athena’s temple by Poseidon, the god of the sea. Enraged, Athena transforms Medusa into a winged creature with snakes for hair who turns anyone who looks at her to stone. Quite a few men embark on the journey to cut off Medusa’s head and acquire its power. Perseus succeeds – with Athena’s help. The anti-heroine is outwitted and beheaded. So goes the myth, and thus the mythological frame of reference for negotiating rules, fears and violent fantasies. Sivan Ben Yishai’s play is a modern survey of the patriarchal gender model as a cross-cultural and epoch-spanning system of violence that reproduces itself thanks to toleration and support. Songs to lovers and tales of young girls’ hopeful dreams for the future reflect hetero-sexist norms. And the work’s propulsive narrative energy allows us become part of a powerful hunt – on the paved highways of history, both backwards and forwards.

Trigger warning: the text contains many descriptions of sexualised acts of violence which could have a debilitating and re-traumatising effect.

Invited to the Theatertreffen 2022
Nominated for the NESTROY Preis 2022

  • Assistant to the Director Sascha Malina Hoffmann
  • Stage Design Assistant Leonard Mandl
  • Assistant Costume Designer Florian Buder
  • Directing Intern Miriam Lohr
  • Costumes intern Jacqueline Elaine Koch
  • Dramaturgy Intern Flora Riezinger
  • Stage Manager Julia Edelmann
  • Artistic Production Management Daniela Schroll
  • Soufflage Sandra Petermann
  • Surtitles Agentur SprachSpiel - Yvonne Griesel
  • Technical Production Management Lukas Balthasar Pank, Jonas Pim Simon
  • Stage Master Trevor Nelthorpe
  • Stage Machinery Thomas Grill, Stephan Preusser
  • Lighting Robert Borkner, Franziska Erbe, Tankred Friedrich, Michael Pohorsky
  • Sound Viola Drewanz, Paolo Mariangeli
  • Make-Up Marisa Schleimer, Nicola Richter-Okegwo, Paula Bitaroczky
  • Costumes Bernd Canavan, Friederike Diemer, Marija Ruzic, Teresa Winkelmann
  • Props Daniel Bittner
  • Carpentry Susanne Dölger, Sebastian Nebe, Josef Piechatzek, Erik Clauß
  • Locksmithery Friedrich Würzhuber, Jürgen Goudenhooft, Patrik Waschkawitz
  • Decoration Tobias Herzog, Martin Schall
  • Scenic Painting Evi Eschenbach, Jeanette Raue
  • Stage Sculpture Maximilian Biek
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About Medusa in rap, queer comics and the enigma of the subconscious. In addition, contact and counseling centers for people who experience violence. (german)

Press reviews

„Pınar Karabulut zeigt ihre fünfstimmig Klagenden als von der Amüsierverpflichtung der Popkultur gezeichnete genderfluide Wesen, die in Alien-Superhelden-Punk-Kostümen maschinelle bis rituelle Bewegungen ausführen und die Platinperücken fliegen lassen. Doch eine Verharmlosung ist diese kluge Setzung keineswegs. Das Ganze bleibt ungemütlich, wenn auch auf andere Art als der Text: zu laut, zu grell – bis zum augenzwinkernden, unterschiedliche Formen des Empowerments erprobenden Schluss.“

Aus dem Statement der Jury der Berliner Theatertreffen 2022

“This provocative play is a ferocious and uncompromising dramatic treatise about sexual violence, abuse, self-harm and the psychologically damaging expectations placed on girls and women in a sexist society […] The spirited five-member cast, drawn from the house’s ensemble, recite (and occasionally sing) the X-rated dialogue while decked out in wacky comic-book costumes by Teresa Vergho. Karabulut’s whimsical dollhouse aesthetic provides a much-welcome contrast to the play’s relentless brutality; the production’s irony and dark humor help the audience get through what would otherwise be an unremittingly grim evening.”

The New York Times • 28.10.21

“Karabulut gelingt ein jugendaffiner Abend trotz der Schwere des Themas […] Beeindruckend etwa der erste Auftritt von Edith Saldanha, die sich krümmt und vibriert und sich mit den Händen selbst an die Gurgel geht. Doch als schließlich einer nach der anderen auf die Bühne kommt und endlich die ersten Worte fallen, schnüren die einem bei weitem nicht so die Kehle zu wie beim Lesen.“

nachtkritik.de

“’Like Lovers Do (Memoiren der Medusa)’ […] ist Theater für heute […] Mit einer schonungslos rohen Wucht benennt Sivan Ben Yishai in ihrem wie ein kollektives Klagelied komponierten Textgeflecht alle erdenklichen Details sexualisierter Gewalt, und stellt sie damit an ihren sprachlichen Pranger.“

Bayerischer Rundfunk • 10.10.21

“’Toll, krass, gewagt, übersteigert’: Unsere Redaktion kriegt sich angesichts von Like Lovers do (Memoiren der Medusa) unter der Regie und Choreografie von Pinar Karabulut nach einem Text von Sivan Ben Yishai kaum wieder ein: der Mythos von Medusa als moderne Vermessung des patriarchalen Geschlechtermodells als kultur- und epochenübergreifendes Gewaltsystem.“

Kulturnews • 12.10.21

“Regisseurin Pınar Karabulut lässt die fünf besten Freundinnen – besetzt mit Gro Swantje Kohlhof, Jelena Kuljić, Bekim Latifi, Edith Saldanha und Mehmet Sözer – jede Hölle und alle Sehnsuchtsorte durchschreiten, die Menschen einander bereiten können.“

taz • 12.10.21