Photo: Julian Baumann Photo:

MK:

Wo du mich findest

An immersive hunt for clues
By Cosima Terrasse, Hans Block and Moritz Riesewieck (Laokoon)

 City
 World premiere
 Premiere: 21.1.2022
 1 hour 30 minutes
 German
 25 Euro, 6 Euro reduced
 City
 World premiere
 Premiere: 21.1.2022
 1 hour 30 minutes
 German
 25 Euro, 6 Euro reduced

An empty flat somewhere in Munich. The person who lives here has disappeared. It is unclear why. Who was this person? What did they love? Who cared about them? And what remains of them after they are gone?

You are granted access to the flat. You give us your phone number and install the Telegram messenger app on your phone. The missing person contacts you via Telegram. But who is chatting with you? Is it really a human being?

Nevertheless, they send you the address. You make your way to the flat alone (or with a maximum of one accompanying person) and use what has been left behind in the flat, on the laptop, in the personal and intimate voice messages and chat interactions to reconstruct the personality and history of the disappeared person – and discover their story.

The artists’ collective Laokoon, comprising Cosima Terrasse, Moritz Riesewieck and Hans Block, is working on new forms of hybrid storytelling – somewhere between digital scavenger hunts and immersive, data-driven experimental theatre. Laokoon received broad international attention with their cinema documentary “The Cleaners” which was nominated for an Emmy and won the 2018 Prix Europa Documentary of the Year and the Grimme Audience Award. Most recently, the collective worked on the cross-media, artistic data experiment “Made to Measure”.

The Telegram messenger app is easy to programme with its open APIs and has therefore long been popular with programmers and coders (except in circles that have recently been widely discussed). It has made its mark on theatre projects during the pandemic for the same reason. Telegram is particularly well suited to being used with GTP-3 controlled voice bots.

Trigger warning: there are many reasons why people suddenly disappear. Some of these will be addressed during the performance.

  • Programmierung Text-KI Betty van Aken
  • Interface-Design Simon Repp
  • Bot-Development Clara Hirschmanner
  • Creative Coding Objects Nico Parisius
  • Head Writers Room Digital Traces Melanie Maria Mosler-Berrached
  • Texts Digital Traces Julia Schwarz, Lilith Pape
  • Staff Multimedia Content Alexander Riedel
  • Technical Production Management Lukas Balthasar Pank
  • Artistic Production Management Victoria Fischer
  • Event Engineering Klaus Möbius
  • Costumes Assistant Florian Buder, Mirjam Pleines
  • Assistant to the Director Marie Fuchs
  • Stage Design Intern Nadine Ehling
  • Costumes Intern Leonie Winkelmeier
  • Dramaturge Intern Max Kretschmann
  • Props Anette Schultheiss, Sabine Schutzbach
  • Make-Up Artist Raimund Richar-Vetter
  • Costumes Katharina Diebel
  • Decoration Tobias Herzog
  • Scenic Painting Evi Eschenbach, Jeanette Raue, Oliver Freitag
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For the MADE TO MEASURE data experiment mentioned in the video introduction, go here to the pages of the German Federal Cultural Foundation.

Press Reviews

„Eine Ausstattungsorgie. In hyperrealer Atmosphäre. Die Installation [verändert] auf interessante Weise den eignen Blick. Wieso sollte das medial Vermittelte eigentlich weniger real sein, als der direkte Eindruck? Unsere digitalen Spuren bestimmen letztlich, wer wir sind.”

BR • 20.1.22

„’Wo du mich findest’ [beschäftigt sich] auch mit künstlichen Intelligenzen, die schon dermaßen perfekte Simulationen eines eigenständigen Bewusstseins anbieten, dass man ihre artifizielle Natur im gegenseitigen Kontakt bald vergisst. Man flaniert hier nicht mit der üblichen Schluffigkeit durch die Daten eines anderen, sondern wird in eine emotionsgeladene Fahndung hineingerissen, täuschend echt und locker über Landesgrenzen hinaus.”

AZ • 25.1.22

„Ein Schauspiel der exklusivsten Art. Man ist hier selbst auch eine Art Bot: Ein selbstlernendes System, das den Geheimnissen dieser Wohnung nach und nach auf die Schliche kommt, in dieser immersiven Spurensuche, bei der ich mich durch alle Intimsphären dieser Bewohner wühlen darf, so wie Google es in jeder Sekunde tut.”

Deutschlandfunk Kultur • 15.1.22

„Ein eindrucksvolles Erlebnis. Was stark nach einem Escape-Room-Spiel klingt, ist damit nicht vergleichbar. Die Illusion, die hier aufgebaut wurde, ist so detailreich, dass die Geschichte auch stimmen könnte.”

Süddeutsche Zeitung • 23.1.22